poniedziałek, maja 20, 2013

Strategiczne wyzwania ludzkości

From Evernote:

Strategiczne wyzwania ludzkości

Bardzo lubię takie dalekowzroczne spojrzenie na rzeczywistość i ukierunkowane naszych działań. Ten szalenie skomplikowany i szybko zmieniający się świat stawia nas, ludzi i również ludzkość, codziennie przed nowymi problemami. Bierzemy się rychło za ich rozwiązywanie zapominając często sprawdzić uprzednio, które z tych wyzwań są naprawdę ważne. 

Takie doświadczenia robimy również osobiście. Codziennie przychodząc do pracy bez planu odpowiadamy na maile, odbieramy telefony i robimy tysiąc różnych rzeczy, większość z których nie ma zbytniego znaczenia. To znaczy rozwiązujemy problemy, które nie są ważne z nieco bardziej długoterminowej perspektywy czasu. Tylko nieliczni, najlepiej zorganizani, na przykład ci którym udało się przez dłuższy czas stosować konsekwentnie metodę Get Things Done (GDT), unikają tego zagubienia się w małych problemach dnia codziennego tracąc z oczu to co naprawdę ważne. 

Dobrze jest czasami siąść na chwilkę i zastanowić się co jest ważne dla mnie, co jest naprawdę ważne dla mojej firmy. Mając taką konkretną - najlepiej spisaną - strategię jest dużo łatwiej uniknąć zajmowania się rzeczami bez znaczenia. 

Również z punktu widzenia ludzkości, dla przetrwania naszego gatunku pewne cele są decydujące o naszej przyszłości. Pytanie tylko jakie są te najważniejsze tematy, które ludzkość musi rozwiązać?

Bardzon ładną, bo krótką i konkretną, strategię dla ludzkości przedstawił w TOKFM Prof. Jagielski. Otóż profesor Jagielski jest zdania, że ludzkość musi znaleźć rozwiązanie na trzy istotne wyzwania:

  1. Jak naprawić człowieka? To znaczy jak chronić go przed chorobami i leczyć w perspektywie coraz dłuższego życia.
  2. Jak przerabiać wykładniczo wzrastającą ilość informacji?
  3. Jak zapewnić nam wystarczającą ilość energii? Konsumpcja energii rośnie nieustannie, a jej aktualne źródła wyczerpują się szybko.
Prof. Jagielski jest fizykiem więc w wywiadzie zajął się problemen energii. Jego zdaniem jedynie energia termojądrowa może nam w przyszłości zapewnić dostatek czystej energii przy minimalnym nakładzie kosztów. Rozwiązań nie należy jednak oczekiwać zbyt szybko, bo technologia jest dopiero w stadium badań naukowych i pierwsze rozwiązania komercyjne ukażą się być może za 30 lat.

http://bi.gazeta.pl/im/1/13885/m13885741.mp3

2 komentarze:

marga pisze...

bardzo lubie czytac Twoje przemyslenia, wychodzi mi z nich, ze jestes czlowiekiem analitycznym czyli moja absolutna sprzecznoscia, moj swiat to chaos i zywiol, podjelam miliony nieprzemyslanych decyzji, zarowno malych, jak i duzych, i wiesz co? dobrze mi z tym, nie czuje sie z tym takze gorzej od tych poukladanych ;)))

a co do przyszlosci, ja mam juz z gorki i jedynie dla mnie wazne jest, zebym po sobie zostawila jak najmniej smietnika i tego duchowego, i tego fizycznego :)))

pozdrawiam roboczo :)

Krzysztof pisze...

@Marga, dzięki piękne za dobre słowa. Tak całkiem analityczny i wolny od chaosu to ja nie jestem. Może chciałbym, ale rzeczywistość jest inna. I mnie też z tym moim chaosem całkiem dobrze. ;)

Pozdrawiam deszczowo-słonecznie, a przede wszystkim świąteczne. :)