piątek, maja 14, 2010

Biedniejąca Europa "dojrzała" do mikro kredytów znanych dotychczas jedynie w krajach trzeciego świata

Muhammad Yunus z Bangladeszu, Laureat nagrody Nobla o którym pisałem tutaj, rozpoczyna swoją działalność w Europie. We Włoszech jego bank - Grameen - we współpracy z Unicredit będzie udzielać mikro kredytów. Zasady są takie same jak w Bangladesz. Kredyty te to małe sumy z niewielkim oprocentowaniem przeznaczone wyłącznie do rozwoju przedsiębiorczości. Yunus nie chce udzielać kredytów na konsumpcję, bo takie kredyty ludziom nie pomagają, a wręcz przeciwnie jeszcze bardziej uzależniają ich i powiększają ubóstwo.

W
wywiadzie dla austriackiej gazety "Die Presse" Yunus mówi, że w szkołach w Bangladesz wychowuje się młodych ludzi w duchu przedsiębiorczości. Hasłem przewodnim nie jest znalezienie pracy dla siebie, a stworzenie miejsc pracy dla innych. To jest według Yunusa właściwa droga do wyjścia z ubóstwa.

Jakże olbrzymia różnica w porównaniu z Europą. U nas celem młodych ludzi jest ciepła państwowa posadka i jak najwcześniejsza emerytura!


Nie dziwny się więc kiedy za lat najpóźniej kilkanaście ci energiczni azjatyccy biedacy przejmą całkowicie kontrolę nad bogatymi, ale biernymi i zbyt wygodnymi europejczykami.


2 komentarze:

Wildrose pisze...

Oj tak sie moze zdarzyc, ze nagle ciemnoskorzy Azjaxi pojawia sie w garniturkach w europejskich centrach biznesu! A niech tam... jesli sa lepsi?

Krzysztof pisze...

@Wildrose, Sęk w tym, że oni będą lepsi przede wszystkim dlatego, że my jesteśmy za wygodni i unikamy podejmowania ryzyka. Więc w zasadzie przegramy na własne życzenie. O to boli. :(

PS. Przepraszam, że nie od razu potwierdziłem Twój komentarz. Wiem, że mnie to nie usprawiedliwia, ale byłem na takiej małej trzydniowej konferencji i przeoczyłem niestety Twój komentarz.